Acest material face parte din competiția Sustainability Star Award, Categoria I: Sustenabilitate în General. Autor: Alexandru Marius Tătar, PhD student UBB Cluj-Napoca Facultatea de Geografie, Școala Doctorală de Geografie
Abstract
Pe toate piețele, asistăm la creșterea ratelor inflației la niveluri nemaiîntâlnite din anii 1970. În ultimele cinci decenii, lumea și societățile noastre s-au schimbat atât de mult încât orice comparație pe care am putea-o face între aceste medii cu inflație ridicată nu va fi relevantă pentru piața de astăzi. În multe privințe, era abundenței pare să se fi încheiat. Cele mai de succes companii de retail și de bunuri de consum la sfârșitul anului 2023 vor fi cele care vor fi capabile să își folosească cel mai eficient datele privind lanțul de aprovizionare pentru a înțelege mai bine modelele cererii consumatorilor și impactul general al schimbărilor macroeconomice asupra lanțurilor de aprovizionare. În urma cercetărilor efectuate rezultă faptul că efetul economic trebuie concentrat pe îmbunătățirea eficienței operaționale prin valorificarea datelor privind lanțul de aprovizionare ale comercianților cu amănuntul și ale furnizorilor pentru a optimiza lanțul de aprovizionare de la un capăt la altul. În aceste vremuri economice, este esențial ca retailerii și mărcile de consum să fie strategici în ceea ce privește prețurile și să își desfășoare operațiunile cât mai eficient posibil, eficientizându-și în același timp bugetele de funcționare. Din fericire, aceasta este una dintre cele mai mari provocări pe care o soluție de lanț de aprovizionare de la un capăt la altul poate contribui la rezolvarea problemei prin reducerea risipei și eliminarea costurilor inutile. Nu numai că randamentul investiției este rapid, dar faptul de a avea un control mai bun al operațiunilor permite o adaptare mai rapidă la schimbările în cerere și ofertă. Comercianții cu amănuntul trebuie să fie capabili să se adapteze rapid la modificările cererii pentru a se asigura că stocul potrivit este disponibil în locurile potrivite, pentru a asigura disponibilitatea produselor și a evita stocurile excedentare. Comercianții cu amănuntul și mărcile de consum a trebuie să ia în considerare posibilitatea de a adăuga tehnologia de învățare automată la setul lor de instrumente. Tehnologia potrivită poate îmbunătăți în mod semnificativ acuratețea previziunilor privind cererea, forța de muncă și planurile de comercializare - eficientizând operațiunile și stabilind eficiența costurilor în întregul lanț de aprovizionare reprezintă un mod sustenabil prin care se aplică gestionarea produselor alimentare
A. Analiză Gestionarea sustenabilă
1. Strategiile de vânzare susținute de lanțurile de aprovizionare adecvate
Comerțul cu amănuntul al produselor alimentare este o piață dificilă și turbulentă. Lanțul de aprovizionare cu produse alimentare a fost întotdeauna complex, dar actuala transformare a afacerii este mai dramatică decât orice altceva pe care l-am văzut în ultimele decenii, mai ales dacă luăm în considerare impactul de durată al pandemiei COVID-19, perturbările meteorologice și de mediu și provocările economice, cum ar fi inflația. Aceste aspecte și multe altele sunt în continuă schimbare și au un impact semnificativ asupra tendințelor pieței.
Unele dintre tendințele pe care comercianții cu amănuntul de produse alimentare trebuie să le abordeze simultan includ:
Evoluția continuă a comenzilor online și a executării comenzilor.
De la comenzile online la livrările la domiciliu și ridicarea de la marginea drumului, viteza de dezvoltare a omnichannelului a făcut ca eficiența operațională să devină o provocare deosebită pentru comercianții cu amănuntul de produse alimentare, din cauza amestecului de produse cu valoare redusă și a costurilor ridicate de manipulare a produselor fragile, de diferite dimensiuni, care necesită adesea controlul temperaturii. Dar, deși majoritatea comercianților cu amănuntul de produse alimentare oferă cumpărături online sub o formă sau alta, mulți se luptă să facă acest canal profitabil.
Puterea eficienței operaționale și ascensiunea discounterilor.
Criza financiară din 2008 și cea din periada post COVID 2023 a generat o curbă de creștere spectaculoasă a cotei de piață a discounterilor. Astăzi, această creștere continuă, stimulată de inflație și de incertitudinea geopolitică. Această trecere la discount dovedește că cumpărătorii apreciază produsele de marcă proprie cu costuri reduse și sortimentele bine selectate, chiar și în detrimentul unei alegeri abundente. Controlul costurilor oferă întotdeauna un avantaj competitiv, mai ales atunci când consumatorii ezită să cheltuiască. Așadar, eficientizarea operațiunilor pentru a îmbunătăți eficiența trebuie să fie crucială pentru strategia fiecărui comerciant cu amănuntul de produse alimentare în viitor.
Creșterea concurenței din partea serviciilor de livrare și a serviciilor de pachete de masă.
Serviciile de livrare a meselor - kituri și preparate - și aplicațiile de food-to-go captează o parte tot mai mare din portofelele consumatorilor. Drept urmare, comercianții cu amănuntul de produse alimentare dezvoltă noi abordări în ceea ce privește alimentele preparate, produsele alimentare de mare valoare la pachet și chiar kiturile de mese care pot fi ridicate în magazin sau livrate pentru a îmbunătăți marjele într-un mediu solicitant.
Cu toate acestea, în cazul unei execuții deficitare, aceste inițiative introduc, de asemenea, noi oportunități de a pierde bani din cauza risipei alimentare costisitoare.
Creșterea preocupărilor de mediu ale consumatorilor.
Pe măsură ce consumatorii își intensifică eforturile personale de sustenabilitate, ei se așteaptă ca și comercianții de produse alimentare să își sporească practicile sustenabile. Mulți comercianți cu amănuntul importanți s-au angajat să reducă emisiile de carbon, dar sustenabilitatea trece de la "mesaje pozitive" la miză de masă. Comercianții cu amănuntul care nu iau măsuri semnificative pentru a reduce deșeurile și emisiile își pun în pericol reputația. Vestea bună este că durabilitatea, eficiența și profitabilitatea merg adesea mână în mână.
În timp ce aceste tendințe prezintă provocări și oportunități, este clar că managementul lanțului de aprovizionare va sta în centrul succeselor și eșecurilor pe care le vom vedea în viitorul comerțului cu amănuntul al produselor alimentare. Comercianții cu amănuntul din sectorul alimentar trebuie să facă astăzi alegeri dificile cu privire la locul în care să își plaseze pariurile de afaceri în viitor. Indiferent de strategia pe care o alege un comerciant cu amănuntul, acesta are șanse mici de succes dacă nu își dezvoltă lanțul de aprovizionare cu produse alimentare pentru a se potrivi cu aceasta.
Comercianții cu amănuntul de produse alimentare de succes trebuie să stăpânească atât lanțurile de aprovizionare cu produse alimentare ale hard discounterilor, care sunt foarte eficiente, cât și lanțurile de aprovizionare agile și receptive necesare pentru produsele proaspete. În plus, mulți trebui să gestioneze complexitatea operării mai multor formate de magazine, oferind în același timp mai multe opțiuni de aprovizionare.
Figura 1: Produsele proaspete cu un risc ridicat de risipă necesită un lanț de aprovizionare cu produse alimentare mai receptiv. Eficiența operațională este esențială pentru produsele de tip center-store, pentru produsele ambientale și pentru alte produse cu o durată de valabilitate mai lungă.
Pentru a realiza acest lucru, comercianții cu amănuntul trebuie să aibă la dispoziție instrumentele de planificare potrivite. În plus, trebuie să înțeleagă cum să le aplice.
· Produsele proaspete
Prezintă, de obicei, un risc ridicat de reducere a prețului și de risipă, ceea ce face foarte importantă prognozarea exactă a cererii și sincronizarea reaprovizionării. În cazul produselor proaspete, procesul de planificare trebuie să fie suficient de granular pentru a surprinde chiar și cele mai mici modificări ale cererii, iar lanțul de aprovizionare trebuie să fie suficient de agil pentru a se adapta la variațiile cererii.
· Produsele de tip center-store și alte produse cu termen de valabilitate mai lung
Necesită o manipulare eficientă a mărfurilor și optimizarea fluxului de stocuri. Deși previziunile precise rămân esențiale, reaprovizionarea pentru produsele cu durată de depozitare lungă nu trebuie să fie sincronizată cu precizie cu cererea la un moment dat, permițând ca fluxul de stocuri prin lanțul de aprovizionare să fie nivelat pentru o utilizare cât mai eficientă a capacității. Configurarea livrărilor în magazine pentru a permite reaprovizionarea printr-o singură atingere sau livrarea "de la camion la raft" este esențială pentru creșterea profitabilității.
1. Prognoza cererii
Ø este motorul care conduce lanțul de aprovizionare cu produse alimentare
Pentru a face față vitezei pieței, comercianții trebuie să fie capabili să facă previziuni la nivel de zi-SKU-magazin (SKU = stock-keeping unit). Mai mult, ei trebuie să poată prognoza separat comenzile online preluate în magazinele lor, atenuând probleme precum epuizarea stocurilor pentru cumpărătorii din magazine și problemele de capacitate în timpul gestionării stocurilor pe mai multe canale.
Fără previziuni detaliate, este imposibil să poziționeze corect inventarul în lanțul de aprovizionare pentru a maximiza vânzările și a minimiza risipa. Previziunile granulare reprezintă, de asemenea, baza de planificare pentru gestionarea resurselor și a capacității și, prin urmare, ar trebui să fie considerate o condiție prealabilă pentru operațiuni sustenabile .
2. Îmbunătățirea reaprovizionării cu produse alimentare pentru o mai bună disponibilitate, risipă și eficiență
Calitatea procesului de reaprovizionare a magazinelor unui comerciant cu amănuntul de produse alimentare are un impact direct asupra veniturilor de top și a profiturilor de bază. Reaprovizionarea de înaltă calitate, bazată pe previziuni, se traduce în mod constant în următoarele beneficii:
Venituri mai mari datorită unei mai bune disponibilități la raft, care crește vânzările cu până la câteva procente.
Reducerea cu până la 40% a costurilor de marcare și deteriorare, deoarece oferta se potrivește mai bine cu cererea.
Fluxuri de inventar optimizate, permițând o reducere de până la 30% a costurilor de manipulare a mărfurilor în centrele de distribuție și în magazine.
O utilizare mult mai eficientă a capacității în fazele de transport, depozitare și lucru manual de-a lungul întregului lanț de aprovizionare.
· Echilibrul între risipă și vânzări pierdute
În cazul produselor ultra-fresh, o disponibilitate de 100% la raft înseamnă că vor exista întotdeauna pierderi sau reduceri de prețuri, cu excepția cazului în care prognoza este întotdeauna perfectă la nivel de zi, magazin și produs. Acest lucru înseamnă că este necesar un control foarte granular pentru a găsi echilibrul optim între riscul de epuizare a stocurilor și riscul de risipă.
Cererea pentru un produs într-un anumit magazin variază, de obicei, între diferite zile ale săptămânii. Pentru unele magazine și produse, variația în zilele săptămânii în ceea ce privește reaprovizionarea cu produse proaspete poate fi foarte dramatică. Acest lucru înseamnă că, atunci când este vorba de produse cu termen de valabilitate scurt, același stoc de siguranță nu se potrivește în toate zilele săptămânii.
De exemplu, friptura de vită, de exemplu, tinde să se vândă mult mai mult înainte de sfârșitul de săptămână decât la sfârșitul acestuia. Pentru friptura de vită și mânzat - chiar și atunci când prognoza la nivel de zi este exactă - un nivel static al stocului de siguranță duce la:
Exces de stocuri după weekend, cu un risc crescut de risipă;
Stocuri de siguranță periculos de scăzute în timpul weekend-ului, cu un risc crescut de epuizare a stocurilor.
Pentru a găsi echilibrul corect între riscul de risipă și riscul de epuizare a stocurilor, stocurile de siguranță trebuie să crească și să scadă în funcție de volumele de vânzări preconizate și de erorile de prognoză pentru diferitele zile ale săptămânii.
Figura 2 În comerțul cu amănuntul cu produse alimentare, este destul de obișnuit ca cererea pentru articole individuale să varieze în cursul săptămânii. Dacă nivelurile stocurilor de siguranță sunt statice pe parcursul săptămânii, există un risc ridicat de epuizare a stocurilor atunci când cererea este mare sau un risc ridicat de risipă atunci când cererea este scăzută.
Cele mai bune sisteme de planificare a comerțului cu amănuntul nu numai că permit crearea unor stocuri de siguranță dinamice, ci și optimizarea fiecărei comenzi pe baza calculelor cost-beneficiu. Acest lucru echilibrează riscul de risipă cu cel de lipsă de stocuri pentru a minimiza marja totală de vânzări pierdută și costul risipei.
Figura 3 Cele mai bune sisteme de planificare pentru comerțul cu amănuntul optimizează fiecare comandă pe baza unor calcule cost-beneficiu care pun în balanță riscul de risipă și riscul de lipsă de stocuri
Funcția de cost trebuie să poată fi ajustată în funcție de cât de mult se pune accentul pe disponibilitatea la raft în raport cu risipa. Acest lucru permite luarea în considerare a rolurilor strategice ale categoriilor și articolelor critice, precum și dacă există oportunități de substituire în cadrul categoriei de produse.
Atunci când se gestionează reaprovizionarea magazinelor cu produse proaspete, este esențial ca toate calculele și optimizările să fie automatizate.
Este o sarcină imposibilă pentru orice om să țină evidența tuturor factorilor care influențează cererea (variația din timpul săptămânii, anotimpurile, vremea și promoțiile), precum și a tuturor factorilor care influențează reaprovizionarea (programele de livrare, dimensiunile loturilor și probabilitățile de risipă și de epuizare a stocurilor la nivel de zi) pentru sute sau mii de articole pe zi într-un singur magazin - ca să nu mai vorbim de sute de magazine.
Cu toate acestea, este la fel de vital ca sistemul de previzionare și reaprovizionare să nu se transforme într-o cutie neagră. Analizele acționabile permit planificatorilor de aprovizionare să detecteze rapid și să remedieze excepțiile, cum ar fi risipa istorică sau prognozată sau disponibilitatea slabă.
A. Predicțiile cu privire la viitorul comerțului cu amănuntul cu produse alimentare
1. Reducerea deșeurilor va rămâne un imperativ. Este o rușine să cheltuim atât de multe resurse pentru a crește, transporta și manipula produse alimentare, doar pentru ca acestea să ajungă la tomberon. Comercianții cu amănuntul din sectorul alimentar trebuie să își asume și își vor asuma responsabilitatea de a reduce semnificativ deșeurile alimentare și risipa alimentară.
2. Lanțul de aprovizionare cu amănuntul al produselor alimentare va deveni mai eficient. Consumatorii au devenit foarte atenți la preț și nu vor accepta prețuri mai mari pentru a menține în funcțiune lanțurile de aprovizionare ineficiente. Nimeni nu beneficiază de pe urma fluctuațiilor nebănuite ale volumului de muncă sau ale cerințelor de capacitate cauzate de o planificare și o gestionare deficitară, astfel încât nici angajații din sectorul comerțului cu amănuntul, nici conducerea nu ar trebui să fie tristă să vadă că practicile vechi și ineficiente dispar.
3. Tehnologia și automatizarea vor fi esențiale în transformarea comerțului cu amănuntul. Am văzut deja acest lucru în alte sectoare care, cândva, se bazau în mare măsură pe munca manuală de rutină. Nu există niciun motiv pentru care comerțul cu amănuntul să nu urmeze aceeași cale.
Lanțurile de aprovizionare cu amănuntul trebuie să devină mai receptive și mai bine controlate decât oricând pentru a răspunde cererii de produse proaspete cu un minim de deșeuri. În același timp, lanțurile de aprovizionare cu amănuntul trebuie să devină mai eficiente prin optimizarea fluxurilor de stocuri din mai multe perspective - operațiuni de magazin, distribuție, colectare și depozitare - pentru a face față presiunii asupra prețurilor. Atingerea acestor obiective este posibilă doar prin asocierea cu mașini inteligente.
Lumea vânzării cu amănuntul a produselor alimentare este prea complexă pentru a fi gestionată cu ajutorul carnetelor de notițe și al intuiției. Desigur, acest lucru este adevărat de mult timp, dar acum, nu numai cele mai simple sarcini pot fi automatizate, ci și procesele de planificare semnificativ mai avansate. Mai important, automatizarea inteligentă va face mai mult decât să înlocuiască munca manuală - va duce planificarea la un nivel de granularitate nemaiîntâlnit până acum.
B. Soluții
Se analizează conturarea unor soluți răspundând la trei întrebări :
Care sunt cele mai mari provocări ale lanțului de aprovizionare cu produse alimentare?
Unele dintre cele mai mari provocări ale lanțului de aprovizionare cu produse alimentare includ gestionarea creșterii rapide a comenzilor online și a opțiunilor de îndeplinire a comenzilor, concurența cu discounterii și cu industria serviciilor alimentare, gestionarea produselor proaspete și a produselor cu termen de valabilitate scurt, abordarea cererii tot mai mari de sustenabilitate din partea consumatorilor și adaptarea la schimbările în preferințele consumatorilor și la tendințele pieței.
Ce strategii ajută companiile să își optimizeze lanțul de aprovizionare cu produse alimentare?
Strategiile de optimizare a lanțului de aprovizionare cu produse alimentare includ:
Utilizarea inteligenței artificiale (AI) pentru prognozarea cererii și gestionarea stocurilor.
Rafinarea proceselor de reaprovizionare pentru produsele proaspete și pentru produsele din magazinele centrale
Integrarea planificării și execuției lanțului de aprovizionare
Îmbunătățirea colaborării cu furnizorii
Utilizarea unui software de planificare avansată pentru gestionarea capacității și a resurselor
Companiile trebuie să se concentreze mai întâi asupra celor mai urgente domenii de îmbunătățire pentru a aborda cele mai importante ineficiențe și pentru a obține cel mai rapid randament al investiției din eforturile de optimizare.
Ce caracteristici ar trebui să caut la un software de planificare a lanțului de aprovizionare a unităților alimentare ?
Companiile au nevoie de o soluție de planificare robustă pentru a gestiona numeroasele provocări cu care se confruntă în ceea ce privește lanțul de aprovizionare. Unele dintre cele mai esențiale caracteristici ale oricărei platforme capabile includ:
Previziuni granulare ale cererii și capacități de învățare automată
Integrarea operațiunilor din magazine și din centrele de distribuție
Instrumente pentru o colaborare eficientă între echipele din magazine și cele centrale
Suport pentru gestionarea stocurilor la mai multe ghișee și reaprovizionarea automată
Capacități de planificare a scenariilor și de optimizare a capacității
Instrumente eficiente pentru colaborarea cu furnizorii
În plus, software-ul trebuie să ofere transparență și să permită contribuția și expertiza umană pentru a completa procesele automatizate.
Comments